Wat moet ik als nabestaande doen?

Als een gepensioneerde van Pensioenfonds Rail & Openbaar Vervoer overlijdt, dan wordt een aantal zaken vanzelf geregeld, maar niet alles. Op deze pagina staat een aantal zaken waar u als nabestaande nog rekening mee moet houden.

Woonde de overledene in het buitenland?

Dan ontvangen wij niet automatisch bericht. U moet dit als nabestaande dan zelf aan ons melden. Ook moet u een overlijdensakte aan ons opsturen of mailen.

Heeft u nog geen AOW? Vraag dan altijd een Anw-uitkering aan!

Ontvangt u als partner van een overleden, gepensioneerde deelnemer nog geen AOW? Dan heeft u misschien recht op een Anw-uitkering. Dit is een uitkering voor nabestaanden van de overheid die wordt betaald door de Sociale Verzekeringsbank (SVB).

Krijgt u geen of geen volledige Anw-uitkering? Dan komt u misschien in aanmerking voor Anw-hiaat compensatie van Rail & OV. Stuur altijd de beslissing van de SVB over uw Anw aanvraag naar ons op, ook als daarin staat dat u geen recht hebt op Anw.

Bankrekening opzeggen? Niet te snel!

Zegt u de bankrekening van de overledene niet te snel op. De laatste pensioenbetaling is uiterlijk op de 26e dag van de maand van overlijden. Deze laatste betaling en de overlijdensuitkering maken wij over op de bankrekening van de overledene. De overlijdensuitkering betalen wij binnen 2 maanden na overlijden.

Geen laatste jaaropgaaf van Rail & OV ontvangen?

Wij sturen de laatste jaaropgaaf binnen 3 maanden naar het laatst bekende adres van de overledene. Als dat niet gewenst is, dan kunt u een ander adres kiezen. Vult u in dat geval het aanvraagformulier jaaropgave i.v.m. overlijden in. Als u de jaaropgaaf kwijt bent, kunt u met hetzelfde formulier een kopie opvragen.